På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

fredag 27 augusti 2010

Turist i Singapore

Har inte haft tid att skriva på några dagar.

Vi har haft fullt upp med att fixa registreringar osv på universitetet, och Nils och Anna har haft fullt upp med att leta lägenhet eftersom de inte hade samma tur som jag att få boende på campus. Det är inte lätt för dom och jag är riktigt glad att jag fått boende! Inflyttning blir det på söndag. Sålänge bor vi på ett jättetrevligt hostel, "footprints", som ligger i stadsdelen Little India. Här bor mycket backpackers från alla världens hörn.

Efter många vändor på International Office hade vi
lärt känna flera "student buddies" som hjälpte oss med allt!
Då de andra har letat lägenhet har jag haft lite tid över för att upptäcka staden, och idag har jag strövat runt på  Orchard Rd som är en stor shoppinggata. Därefter tog jag mig till Marina Bay Sands där det fanns många nya häftiga byggnader.

Under veckan har vi även hunnit med att upptäck chinatown och little india som är två mycket intressanta kulturella kvarter. Måste säga att Singapore verkligen är en stad av kontraster och många kulturer!
Sightseeing i Chinatown, ett hinduiskt tempel
På shoppinggatan Orchard Road finns många exklusiva affärer
samt några roliga statyer som vi fotade oss vid

Marina Bay Sands i bakgrunden är bara en av
många häftiga byggnader i Singapore,
men kanske den häftigaste ändå? 
 

Så här trångt är det i tunnelbanan i rusningstid




Nils och Anna är trötta efter ännu en
dag utan att fått tag på lägenhet...

4 kommentarer:

  1. fint! har du lärt dig nån singaporeianska än då? =)

    /magnus

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att Singapore är läckert. Har visserligen bara varit där i ett par dagar, så nu skall det bli spännande att följa Dig i denna häftiga stad.
    /Pia

    SvaraRadera
  3. Skönt att det har gått bra med det mesta! Juste hus med surfbrädan på taket. Vi ska ut o lira golf nu!
    Kram pappa

    SvaraRadera
  4. Mange, jag håller för fullt på att försöka lära mig singaporeianskan. Har lärt mig några fraser hittills, t ex betyder hawayo = "how are you?"

    Pappa, just det, det kanske är en surfbräda det ska föreställa! Jag har försökt förklara att det ser ut som en båt på toppen av tre skyskrapor.. ;) Det är tydligen grym utsikt däruppifrån, man kan åka upp för drygt 100kr, och det ska vi absolut göra någon dag!

    SvaraRadera