På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

tisdag 14 december 2010

Tentaperiod

Nej, tenta-p är inte roligare i Singapore än i Sverige. Värre måste jag säga med många tentor på kort tid.

Idag hade jag min första tenta. Och det var stressigt värre. Två och en halv timmar hade vi på oss, vilket känns väldigt lite om man jämför med Linköpings femtimmars-tentor... Resultatet att jag inte han klart med alla uppgifter även om jag stressade redan från början eftersom jag var medveten om att det skulle bli ont om tid. Men det gick hyfsat ändå, och nu är det bara 4 tentor kvar (suck!)...

Tenta-tanterna här i Singapore var väl lite som i Sverige, men med asiatiskt ursprung. Det fanns även yngre tenta-vakter. Bra var att examinatorerna fanns i salen under hela tentan, så om man hade undrat något kunde man frågat direkt.. När man kom in i tentasalen fick man leta reda på sin förbestämda plats och slå sig ner och höra en mekanisk röst i högtalarna och berätta att man blev avstängd från universitetet om man fuskade osv. När tentan väl började så var det bara att skynda, skynda, skynda...

 Tentasalen, snart dags att göra tenta.. 


Detta meddelande är väsentligt på universitetet som annars verkar tillämpa "memorera" som inlärningsmetod...

Nu blir det super-plugg i 9 dagar till innan det är jullov! Nedräkningen har börjat...

2 kommentarer:

  1. Hej Kämpe, (eller heter det Kämpa?) där!!
    Din beskrivning av tenta-äventyren för mig i tankarna tillbaka till 50-talet och den stress vi upplevde! Annars är det inte ofta jag tänker på det, men lära för livet gjorde vi i alla fall! God Jul! Är snasket uppätet, och hur smakade det?
    Farfar Jan

    SvaraRadera
  2. Jag får ta med mig det där med att lära för livet.. Tre tentor nu avklarade och jag ser ljuset i tunneln, bara två kvar och sedan är det jullov! Jag har provsmakat kycklingfötterna, och smaken är sparad i smakminnet som du sa. Konsistensen var ganska slemmig, typ som skinnet på kyckling, och det smakade mest chili eftersom den var kryddad med det.. Har nu fått ett annat litet packet att smaka på, åsne-kött den här gången.. Det får ligga och vänta ytterligare ett tag innan jag vågar prova på..

    SvaraRadera