På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

onsdag 13 april 2011

Back to school

Tillbaka till verkligheten efter en grym vecka på Borneo. Tre projekt att slutföra, alla innebär att animera i CAD. Jag har jobbat oavbrutet med den första sen jag kom hem i söndags, och nu är det bara ett par frames kvar att rendera innan den är klar.

Här är ett smakprov på renderingen av den träningsmaskin vi designat i kursen "Advanced mechanism design". Presentation blir på onsdag nästa vecka.


Efter detta blir det till att ta tag i att göra en animering av en kran som lyfter den 10 ton tunga statyn Merlion (Singapores stadssymbol) och placerar den på en innergård i skolan (vad får lärarna alla sina idéer ifrån?). Men tyvärr är det inte mycket jag kan göra ännu eftersom killarna i gruppen som modellerar kranen ännu inte är klara (typiskt Singaporeansk, att spendera tre veckor på att försöka hitta en färdig modell som de kan modifiera istället för att bara sätta igång arbetet, suck!). Till det tredje projektet som enbart handlar om att lära sig animering fick jag tillåtelse att använda någon av de animeringar jag gör i de andra kurserna, och jag behöver därför bara modifiera och lägga till lite scener på det jag redan har istället för att börja om från början. Skönt.

Ganska roligt att jag har så många animeringsuppgifter att träna på, speciellt eftersom jag fått sommarjobb i sommar på SAAB där jag ska animera bränsletankar för deras flygplan.

I övrigt har jag förutom en projektpresentation också en lab, ett prov, och en assignment att göra i nästa vecka. Det märks att det börjar dra ihop sig för tentorna som börjar den 4 maj för min del. Nu är det bara den jobbiga delen av Singapore-vistelsen kvar. Känns lite jobbigt, men hemresan hägrar och jag har både hemlängtan och panik över att åka härifrån.

Med andra ord är jag ganska upptagen och bilder och rapport från Borneo får komma mer om sedan här på bloggen. Här är i alla fall en tuff näsapa som vi stötte på i Bako Nationalpark.

2 kommentarer:

  1. Hur fungerar träningsmaskinen,vilka muskler ska man träna?

    SvaraRadera
  2. Det är typ en rodd-maskin, tränar ryggen och baksidan av axlarna. Man sitter på sätet och drar handtagen till sig. Man tränar med sin egen vikt då sittplattan rör sig uppåt när man drar i handtagen. Du kan få se den fiiina filmen sen!

    SvaraRadera