På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

måndag 24 januari 2011

Tailor-made

Nu är jag hemma i Singapore igen efter nästan en vecka i Hoi An, Vietnam. Det slutade med två fulla resväskor hem med uppsydda kläder till oss alla tre blandat med kopior av "Polo" och "Lacoste"-pikéer i alla färgkulörter till pappa.

Här är några smakprov på vad vi sytt upp (pappa tyckte det var löjligt att fota allt så han ställde inte upp som modell med sina skjortor och kostym)




Golf-kjol till mamma                                                               Jacka till mig


Mammas finbyxor passar            Mamma i skräddarsydda jeans                Mina uppsydda jeans
fint till min nya kavaj-jacka
        och en ny topp

Under våra dagar han vi också med en halvdags-tripp till My Son, ett gammalt hindu-tempel som byggts under 400-1200-talen. Det var inte mycket kvar av de från början 70 templen, utan idag är det mest ruiner, sönderbombade under Vietnamkriget. Resan var ett skönt avbrott från den annars ständiga shoppingen, även om resan kändes lite stressig och oplanerad av organisatörerna.




Efter så många dagar i Hoi An, där det inte finns mycket annat att göra än att shoppa (och för kallt för sol och bad) bokade mamma och pappa om sina flygbiljetter till Singapore och varmare breddgrader. Efter en kort natts övernattning i Saigon efter förseningar på kvällsflygen från Danang, kom vi till Singapore i morse. Vi slängde in väskorna i mitt rum och jag begav mig direkt till skolan medan jag skickade föräldrarna på en sista liten sol och badsemester på Bintan (Indonesien) innan de kommer tillbaka till Singapore på fredag för hemfärd till Sverige på lördag efter en hel månads resande. Jag håller tummarna för bra väder! Vi får se om de har något internet där de bor och om de i så fall gör någon uppdatering om läget här på bloggen!

Nu är det dags för mig att sätta mig in i vilka kurser jag ska läsa den här terminen och hur jag ska få ihop mitt schema på bästa sätt. Jag kände mig något vilsen idag när jag kom inspringande på en föreläsning och inte hade någon aning om vilken kurs det handlade om. Det visade sig vara "Advanced manufacturing and nanotechnology" och handlade bl a om hur man tillverkar kretskort. Verkade inte särskilt skoj och inte så väsentligt för min utbildning men jag satt ändå kvar i de två timmar föreläsningen pågick för att liksom ge det en chans, även om jag tidigt bestämt mig för att inte ta den kursen. Efteråt hängde med Danne på "Materials Selection and Design" vilket verkade mycket mer vettigt för mig. Det är det som är bra med två veckor av "Add and drop-period" då man kan gå på vilka föreläsningar man vill för att sedan lägga till och dra bort kurser från sitt schema.

Tillbaks till skolan känns mest jobbigt. Men det blir väl alldeles säkert kul när jag väl fått schemat på plats och kurserna kommer igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar