På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

tisdag 8 februari 2011

Kursvalet är klart

Från och med den här veckan är kursvalet klart. Och jag är hyfsat nöjd i alla fall även om jag saknar kursutbudet i Linköping. Men jag fick alla kurser som jag ville och schemat ser bra ut. Nästintill ledig på måndagar och fredagar vilket möjliggör lite långhelgresor. Jag har ritat ett fint schema som jag satt upp på min anslagstavla. Man får anstränga sig lite extra när man inte har tillgång till printa-schema funktionen som alla andra.(Ännu en bra grej man inte har tillgång till som "post-grad-student")


Kurserna jag tar den här terminen blev slutligen:

Advanced Mechanism Design:  En master-kurs som verkar ganska svår. Det är dags att fräscha upp gamla kunskaper i kinematik för att hänga med här. Relativa rörelser av koordinatsystem, kroppar som roterar i förhållande till varandra, osv osv. Och värst vad det finns mycket och udda mekanismer överallt runtomkring oss.

Virtual Design and Manufacturing: En minst sagt skum kurs som jag tvekade väldigt på om jag skulle läsa. Får ändå försöka eftersom jag behöver ytterligare en master-kurs för att få ihop tillräckligt med avancerade poäng. Det ska vara en kurs i CAD/CAM, vilket ju låter okej. Men första föreläsningen tyckte tydligen vår föreläsare att det var väldigt viktigt att gå igenom hur plan och kurvor byggs upp i CAD programmen. Linalg repetera nu kanske! Lite teoretisk CAD kanske kan vara bra om man själv ska programmera CAD programmet, men jag som bara ska använda det, varför behöver jag veta det? Hur som helst, svårt att bedöma hur kursen utvecklas då det inte finns någon kursplan. Jag älskar Singapore!

Material Selection and Design:  Kursen handlar om hur man väljer material i olika design och konstruktionsapplikationer. Behandlar olika materialegenskaper och har verkligen dykt upp hundratals "material selection charts" hittills. Verkar vara en vettig föreläsare som dock säger "yum" för "M" och "Yero" för  "Zero"

Basic Optimization: Optimeringskurs. Optimering verkar kul, men föreläsningen idag var ruggig då läraren gick igenom krångliga bevis i rasande tempo på Powerpoint-slides. Älskar det här med Powerpoint vilket är totalstandard i alla kurser här på NTU. Vi är hittills klara med 2.5% av kursen då vi haft vår första labb utav 4, oj vad motiverande det känns att gå på de labbarna (hela 2.5% av kursen!)...

Computer Aided Design Workshop II: Det här är del två i en CAD-kurs för designstudenter. Jag lyckades övertyga läraren att mina kunskaper i ProE, 3D studio max och SolidWorks på långa vägar vägde upp att jag aldrig arbetat i Rhinoceros som tydligen de andra gjort i motsvarande kurs del I. Jag har kört några tutorials i programmet och måste säga att det är hyfsat lätt att lära sig nya CAD-program när man jobbat lite i andra liknande miljöer. Idag lämnade vi in vår första assignment som mest handlade om att göra ytor av olika kurvatur. Andra uppgiften som sedan delades ut blir lite mer spännande då vi ska modelera en egen designad pryl av organisk form användande T-splines.

Assignment 1 in progress

På eftermiddagen idag var jag inne i stan och hämtade dels ut mitt stativ (jättefint, bra kvalitet!) som jag fick till kameran, och passade på att skriva ut lite bilder från jullovet. Titta hur fint det blev på min anslagstavla!



Såhär i början på terminen kan man unna sig  att ta lite ledigt från skolan (och med tanke på hur bra tentorna gick förra terminen tror jag absolut inte att det är några problem!). Därför har jag bokat en resa tillsammans med Nina, Marie, Nils och Kim till Thailand i nästa vecka. Vi åker på torsdagen och är borta till på onsdag veckan därpå. Vi flyger först till Bangkok för att se lite av stan i två dagar, och sedan flyger vi till Phuket, så efter storstan blir det sol och bad i resterande tid.

1 kommentar:

  1. Vad skönt att du hittat kurser för terminen! Vi har precis sett VSK slå Broberg med 5-2 i en mycket spännande match. VSK missade massor av chanser och det stog 3-2 långt in i matchen så det var en riktig rysare. Viktor gjorde en riktigt bra match.
    Det måste vara skönt med lite ledighet och en Thailandsresa efter vadå 2v pluggande

    SvaraRadera