På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

torsdag 24 februari 2011

Mäktigt!

Simma med hajar. Inte bara en, utan ett flertal. Precis utanför vår strand, ett par hundra meter ut vid shark point revet, Long beach, Phi-phi.

Vi fick veta att det fanns Black tip reef sharks bara ett par hundra meter ut från stranden. De är inte farliga och inte så stora. Men ganska stora och mäktiga ändå när man simmar mitt bland dem. De första vi såg var ganska små och ensamma, kanske 1/2-1m på sin höjd. Men mäktigt och karakteristiskt gled de smidigt och snabbt genom vattnet och försvann som skuggor. Andra gången vi gick ut hamnade vi mitt bland dem. En hel familj av kanske 5-10 hajar, den största runt 1.5m lång. Flera gånger simmade de fram och tillbaka runt omkring oss, och vi kunde följa efter dem och titta.

Det var en mycket mäktig naturupplevelse att se dessa rovdjur i sitt vilda tillstånd, och helt klart en höjdpunkt från vår Thailandsresa.

Jag är nu tillbaka i Singapore och skolan efter en lång härlig vecka. Nu ska jag återgå till att lyssna på min föreläsning i optimering, jag berättar mer om resan senare och bilder kommer såklart också!


 Black tip reef shark Bilden kommer från http://www.whatsthatfish.com/image/view/6882

3 kommentarer:

  1. Häftig känsla men även läskigt.Var du säker på att de inte var farliga?

    SvaraRadera
  2. Häftig känsla men även läskigt.Var du säker på att de inte var farliga?
    24 februari 2011 11:41

    SvaraRadera
  3. Hi, Haj på dig och dina sharkar! Var försiktig! Tänker på dom som tävlade om vem som vågade luta sig längst ut genom fönstret på en 22-våningars skyskrapa i New York. Plötsligt vann den ene!
    Är man varnad, eller "hur är man beväpnad" om man skulle råka möta en "sinnessjuk" black tip ?? Men vilka minnen!!!
    Frågar FarfarJan

    SvaraRadera