På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

fredag 8 oktober 2010

Durian-mooncake.. smakade helt okej

Durian är en taggig frukt som luktar otroligt starkt och enligt vissa illa. I Singapores tunnelbanor är det t.ex. förutom att äta och dricka, medföra vapen eller explosiva vätskor och gaser dessutom förbjudet att medföra denna speciella frukt. Vi har inte vågat prova på denna frukt ännu som är någon typ av motsvarighet till den svenska surströmmingen.

Idag fick jag iaf en liten smakbit av hur den luktar och smakar då jag blev bjuden på Mooncake fylld med durian-glass. Det luktade skumt, smakade annorlunda och hade en lång eftersmak. Det var någon aktivitet på gården hemma för att fira mid-autumn festival lite i efterhand, och för att locka de boende ner och rösta på kommittén för vårat lägenhetskomplex. Jag passerade förbi och där bjöds det på mooncake i massor, som är den traditionella kinesiska kakan som äts vid mid-autumn festival. Vanligtvis är den fylld av lotus-blommor och ägg, men denna sort var fylld med glass istället.

Eventet var riktigt trevligt och jag lärde känna många trevliga Singaporeaner som bor i närheten. Kul!

Post - mid autumn festival i Hall 4.. Mabel, me and
Zhang Lin
Zhang Lin - min room mate!

Riktiga mid-autumn festival för två veckor sedan


Jag börjar bli som fisken i vattnet efter flera
simträningar i veckan. Nyss hemkommen
efter ett skönt kvällspass på dryga 1km.

3 kommentarer:

  1. Hej Sara
    Jag är då alldeles fascinerad över dina äventyr!!
    Farfar

    SvaraRadera
  2. Men GUD vad härligt med kvällssimning! Jag e riktigt avis! Läste om Durian frukten hahah, jag fick en rejäl flashback till min resa haha! Inga skyltar om "no spitting" i hissarna? :P

    Saknar dig Sara! Ta vara på värmen nu! =)
    //Elin E

    SvaraRadera
  3. Ja visst har jag det härligt här! Har dock inte sett några skyltar om att spotta, men är nästan rädd för att spotta i poolen om jag får en kallsup med tanke på alla förbud härnere.. :) I veckan åkte jag på min första böter, hade glömt att stänga av fläkten i rummet och de hade gjort en inspektion. Summan var inte så allvarlig, men åker man på tre böter blir man utskickad på gatan.. Inte så kul heller att de går in i ens rum när man inte är hemma och inspekterar...

    Saknar dig med Elin!!

    SvaraRadera