På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

måndag 8 november 2010

Mekong-deltat

Tillbaka i Singapore efter en mycket trevlig resa i Vietnam. Efter den inledande turen till Củ Chi-tunnlarna fortsatte jag och Anna bekvämligheten med att åka på guide-turer. Väldigt turistigt, men som sagt bekvämt. Och vi fick se mycket som vi inte hade orkat planera eller klarat av att ta oss till på egen hand. Det var en tvådagarstur med övernattning i Cần Thơ, Mekong-deltats huvudstad. Guiden tog oss med till alltifrån en fabrik för tillverkning av risnudlar till den största flytande marknaden i deltat. Det var två fulla dagar med många intryck och mycket insikt i lokalbefolkningen liv på landsbygden.

Jag och Anna försöker smälta in med lokalbefolkningen
det gick sådär måste jag säga då alla skrattade åt
våra hattar...

En båt på floden

  
  Tillverkning av kokosnöt-godis. Det påminner lite
om polkagris-tillverkningen i Gränna tycker jag..

 Översvämningar efter en våt regnperiod

Vår roerska

Jag njuter av en tur på den stilla floden

Gatumarknad, och mycket grönsaker

De säljer allt möjligt i matväg, här torkad fisk

Flytande marknad

Jag och Anna njuter av livet

Efter lunch fanns det tid till relax i hängmattan

Och här säljer de ananas, det vet man, "it's sooo easy"

Floating market

Här handlas det tror jag bestämt

Risnudelfabriken, här tillverkar de
1 ton nudlar om dagen!

Solglasögon och solhatt, är inte det att överdriva lite?

Underbart god fisk, undvik att titta den i ögonen bara...

Mat på flygplatsen på väg tillbaka till Singapore


1 kommentar: