På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

måndag 13 september 2010

Open Water Diver efter en awsome weekend på Tioman!

Nyss hemkommen efter en underbar helg på Tioman Island. Vilken paradisö, med såväl härliga stränder, underbar dykning och snorkling samt tät djungel över hela ön men såväl apor som stora varaner.

Trots en förkylning som var på bättringsvägen med hjälp av antibiotika tilläts jag gå dykkursen för Open Water Diver vilken var en av prioriteringarna jag hade när jag bestämde mig för att åka till Tioman. Det var jag, Anna och Pernilla som hade bestämt oss för att ta dyk-certet. Kursen gick igenom teori och många övningar med tuber och regulator under vatten innan vi fick göra vårat första dyk på öppet vatten. Redan första dagen var vi nere på 9m djup och dök. Det är en underbar känsla att andas under vattnet och sväva viktlös omkring i fiskarnas värld. Jag hade oroat mig mycket att jag inte skulle våga eller klara av det, men när jag kom under vattnet så var det nästan lättare att andas än på ytan.

Andra dagen ägnades åt öva på att "tappa" mask och regulator, och återfinna dessa utan panik. Vi övade även kompassnavigering och att ta av och på utrustningen under vatten. Sen var det dags för vårt andra dyk på öppet vatten i Panuba House Reef. Vi såg många fascinerande fiskar och koraller, allt precis utanför stranden vi bodde vid. Häftigt!

Den tredje dagen skrev vi vårat slutprov och skulle sedan åka ut med båten till andra rev och göra våra två avslutande dyk. Pga motorhaverier kom vi inte så långt utan fick bogseras tillbaka till bryggan och ägna eftermiddagen åt andra aktiviteter. Vi bestämde oss för att promenera bort till ABC-beach som är en by på ön. För att ta oss dit fick vi följa en smal stig genom djungeln eftersom ön varken har vägar eller bilar. Väl där bjöds vi in till många restauranger för att prova deras "Hari Raya"-mat, vilket är en tradition. Maten smakade bra med tanke på att det inte serverats mat alls under de tidigare dagarna eftersom den enda restaurangen vid vår strand öppnat kl 19:30 varje kväll. Usch för kakor och vita bröd till lunch måste jag säga!
På ABC-beach passade vi på att snorkla lite innan vi tog en båt hem.

På den fjärde dagen var det äntligen dags att göra våra två sista dyk och den här gången kändes det på riktigt eftersom vi åkte ut med båten och hade planerade rutter att följa, inte en massa övningar den här gången. Båda dyken var häftiga och vi såg många spännande fiskar och djur. Därmed var vi färdiga med vår utbildning och blev certifierade open water divers!

På eftermiddagen passade jag och Anders på att utforska djungeln och vi hittade båda apor, ödlor, ekorrar och lianer på vår väg genom djungeln.

En härlig helg var över och tidigt i morse begav vi oss tillbaka till Singapore och skolan.

3 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut! Själv klarar jag inte att dyka utan får nöja mig med att snorkla, vilket också kan ge många underbara upplevelser. Elin däremot älskar dykningen och kommer att göra sitt projektarbete under en veckas "eco diving" utanför Egypten. En vecka ombord på en båt med kvalificerad dykledning och föreläsningar om livet bland korallerna.

    SvaraRadera
  2. avundsjuk, nej då inte alls!!!

    SvaraRadera
  3. Ja det var verkligen en upplevelse att dyka! En helt ny värld... ;) Eco Diving låter spännande!
    Hälsa Elin att hon får ha det så bra i Egypten!

    SvaraRadera