På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

torsdag 30 september 2010

What about the food?

Tänkte berätta lite om maten härnere. Singapore är en mångkulturell stad med stor matkultur från många asiatiska länder. Födan består framförallt av ris eller nudlar i kombination av vanligtvis någon typ av antingen kyckling eller sea-food, men också nöt- och griskött. På skolan finns flertalet canteens (matsalar) dit man kan gå och äta. Utbudet är varierat och bland favoriterna hör det indiska köket samt det koreanska. Det indiska köket har mycket curry, medan det koreanska lockar med god fisk, kyckling, ägg och honungs-såser. Det finns också mycket stark mat här, bl.a. använder de mycket chili i maten och ibland är det väldigt starkt. Beställer man "less spicy" blir det ofta bra och lagom, och mer jämförbart med vad vi har som starkt i Sverige.

Priserna är väldigt fördelaktiga och en måltid går på mellan 2-4 Singapore dollar, vilket motsvarar ca 11-22kr... Dyrare är det då man ska handla matvaror i affär, då priserna känns ungefär som hemma i Sverige, eller dyrare för vissa varor. Det är dyrt eftersom alla varor är importerade från t.ex. Malaysia, Kina, Australien eller till och med Canada..

Nedan till vänster kan ni se min lunch idag; en "murtabak", vilket är någon slags indisk tjockpannkaka där antingen lammkött eller kyckling bakas in. Det äts tillsammans med en currysås och är riktigt gott.

Min lunch, "Mutton Murtabak"
Mee-goreng -
Nudlar med räkor och grönsaker,
en av favoriträtterna som serveras i
Canteen 4 (där jag bor)
Canteen B
Canteen B vid lunchtid - mycket folk
Det finns också Western food,
där kan man bl. a. få spagetti
med köttfärssås eller
olika sorters hamburgare.
Det gäller att hålla reda på vad
man ätit när man ska lämna
tillbaka brickan så att det
inte blir fel

Till frukost håller jag mig till havregrynsgröt och en kopp pulverkaffe vilket jag kan laga till i mikron vi har i vårt lilla pentry här i vår "hall"... Skönt att äta något man är van vid till frukost, och också skönt att kunna tillaga det hemma, och slippa trängas med folk för att köpa något att äta till frukost. Är dock lite tveksam till mjölken som inte går ut förrän maj nästa år, och dessutom förvaras i rumstemperatur.. :) Också lite tveksam till hur min sylt håller sig i rumstemperatur, men jag tänker att det kan inte vara värre än min rumskompis som förvarar ägg i rumstemperatur... Efter några veckor nu tycker jag att det börjar lukta ruttet ägg i hela vårt rum när hon äter frukost... Men jag har också hört talas om att man till och med kan beställa ruttet ägg här, det är väl någon delikatess här kan jag tro... Man kanske skulle prova??

1 kommentar:

  1. En murtabak lät spännande det får vi prova när vi kommer. Härligt att det funkar för dig med gröten men de där äggen skulle jag avråda ifrån!!!

    SvaraRadera