På den här sidan kan ni följa min tid i Singapore...

fredag 3 september 2010

Ni Hao! Wo shi Sara, wo lai zi Rui Dian (Hi! My name is Sara, I am from Sweden)

Vilken svensk-koloni man har kommit till! I förrgår var det "orientation" för att utbytesstudenter. En massa information och sedan middag därefter. Majoriteten svenskar måste jag säga. Och det är väl på gott och ont, man har åkt halvvägs runt jorden och är ivrig att lära känna nya människor, så kommer de flesta från bara runt knuten hemma.. Men det är mycket kul folk och alla är lika ivriga att lära känna nya människor! Det är lätt hänt att man blir bekväm och umgås med svenskarna, men jag gör mitt bästa för att också lära känna andra.

Som tur är har jag min roomie Zhang Lin (Kathrene) som försöker lära mig mandarin (varav rubriken). Jag har dock inte övat så mycket att jag vågar använda det när jag kommer ut. Hennes svenska börjar däremot bli nästintill perfekt. Dags att gå till lektion 2 kanske?

Igår var vi ut för första gången här i Singapore. De hade ordnat chartrade bussar för oss ca 300 utbytesstudenter. Vi var på ButterFactory som är en av de hetaste klubbarna i Singapore. Det var ett riktigt häftigt ställe i centrala kvarteren med utsikt över bla Marina Bay Sands. På onsdagar är det Ladies Night vilket innebär gratis inträde och dricka för tjejer. Det känns mycket konstigt måste jag säga, men gratis är inte mig emot. Det enda jag betalade var buss dit, hamburgare på McDonalds efteråt samt delad taxi hem (ca 45min, kostade totalt S$24, ca 130kr).

Idag hade jag bara en lektion i skolan, vilket innebar att jag hade eftermiddagen ledig. Jag passade på att för första gången ta mig en tur till poolen. Jättefin 50m simbassäng och det är liksom gymmet gratis för oss studenter. Kanon! Med sådana förutsättningar har jag har ordinerat mig själv simträning varje vecka!
några timmar vid poolen gav en hyfsad solbränna trots att jag tyckte det var molnigt mest hela tiden..

På kvällen hann jag även med ett besök hemma hos Anna, Nils, Martin, Christian, Anders och deras tyska roomie. De har verkligen fått tag på en fin lägenhet, kul att se!
Därefter var vi alla till en mall och handlade lite saker, de köpte kuddar jag jag köpte solskyddsfaktor. Jag passade även på att handla UHT-mjölk och flingor så att jag kan äta frukost på rummet om jag försover mig någon dag. Mycket fräscht med mjölk som förvaras i rumstemperatur och håller till mars, men vad gör man när man inte har en kyl?

Imorgon blir det en tuff dag i skolan då jag har föreläsningar från kl 14.30-22. På morgonen ska jag göra min medical examination och undersöka så att jag är frisk.

Nu är det dags att sova tror jag bestämt, har fortfarande svenska klockan inställd på datorn, vilket är lite farligt då den endast visar 18:35 (fast den är +6h här).

2 kommentarer:

  1. 您有它良好DODO機!但很快我們會的!

    SvaraRadera
  2. Men Sara, vad har hänt med havregrynsgröten ;-)
    /Pia

    SvaraRadera